Propozycje zabaw wspomagających wszechstronny polisensoryczny rozwój małego dziecka
Żłobek Publiczny w Bielawie |
Jak wspomagać słuch ?
Ćwiczenia słuchowe z wykorzystaniem bodźców niewerbalnych
- Rozpoznawanie głosów zwierząt ( psa , kota , kury itd.)
- Rozpoznawanie dźwięków z otoczenia (telefon , samochód , przelewająca się woda)
- Rozpoznawanie głosów bliskich osób ( „ kogo słychać za drzwiami ?”)
- Rozpoznawanie dźwięków instrumentów ( na początek proste instrumenty perkusyjne , o zróżnicowanej barwie np. bębenek i trójkąt , potem trudniejsze typu trąbka , gitara , skrzypce )
- Poszukiwanie źródła dźwięku ( np. grająca pozytywka , ukryta w sali , którą należy odszukać ).
- Słuchanie bajek, opowiadań, wierszyków, zagadek.
- Nauka na pamięć wierszyków, piosenek, rymowanek, wyliczanek
- Odtwarzanie rytmu (klaskanie, pukanie , tupanie )
- „Kogo wołam” ?- zaczynamy wołać dziecko , ale nie całym imieniem , lecz tylko pierwszą sylabą ( początki rozwoju słuchu fonemowego i fonematycznego od ok. 2-3 r.ż
Jak wspomagać wzrok ?
- Zabawy z latarką w zaciemnionym pomieszczeniu , lub pod kocykiem
- Zabawy oparte na kontrastach ( białe i czarne figury )
- Zabawy z różnokolorowymi chustami i szarfami .
- Dobieranie par jednakowych obrazków ( Memo )
- Różnicowanie figur geometrycznych pod względem kształtu, koloru i wielkości.
- Odwzorowywanie figur z patyczków.
- Segregowanie elementów wg koloru , kształtu , wielkości.
- Dobieranie obrazków do ich konturów.
- Dobieranie części obrazka do całości.
- Segregowanie obrazków według grup tematycznych.
- Wskazywanie różnic między obrazkami, dorysowywanie brakujących elementów.
- Wskazywanie podobieństw między obrazkami.
- Wyszukiwanie szczegółów na ilustracjach.
- Rozpoznawanie i wyszukiwanie przedmiotów na obrazkach.
- Układanie puzzli i układanek .
Jak wspomagać zmysł węchu i smaku ?
- Badanie smaku i zapachu nowych potraw , a zwłaszcza owoców i warzyw
- Uczestniczenie przy przygotowywaniu posiłków.
- Dostarczanie produktów spożywczych , o różnorodnej konsystencji , rozszerzanie menu ,
- Dostarczanie wrażeń węchowych , kojarzących się z pozytywnymi emocjami , ( naturalne zapachy owoców , przypraw np. cynamon , kawa , naturalne olejki aromatyczne np. lawenda , melisa , sosna )
- Zagadki aromatyczne ( Co tak pachnie ? Poszukaj dwóch takich samych zapachów ),
- W sezonie rozcieranie w dłoniach i wąchanie listków mięty , melisy , koperku , pietruszki , selera .
Jak wspomagać czucie powierzchniowe ?
- „Worek Skarbów” – w pudełku lub w woreczku umieść różne przedmioty , poproś dziecko , aby włożyło rączkę do worka i nie patrząc na ręce odgadło , jaki przedmiot trzyma ,
- „Zabawy w kisielu” – ugotuj kisiel z mąki ziemniaczanej , możesz zabarwić go np. sokiem lub bezpiecznym barwnikiem , wrzuć do kuwety z kisielem kilka drobnych przedmiotów, pozwól dziecku wydobyć je z dna , oraz swobodnie eksperymentować.
- „Spaghetti”- ugotuj makaron spaghetti , niech pozostanie lekko twardawy , możesz kolejną porcję zabarwić bezpiecznym barwnikiem . Wyłóż ugotowany makaron do dużej miski , pozwól dziecku swobodnie eksperymentować ,
- „Klejące Łapki”- tacę lub blat posmaruj miodem lub syropem owocowym , pozwól dziecku aby „ przyklejało” się do blatu , sklejało swoje dłonie .Później posyp klejące się ręce ryżem preparowanym lub płatkami kukurydzianymi , niech odkleja płatki od paluszków , zlizuje , zjada , niech eksperymentuje
- Malowanie stopami i dłońmi
- Zabawy z piaskiem kinetycznym
- Masażyki dziecięce
- Zabawy paluszkowe
- Ścieżki sensoryczne
Jak wspomagać czucie głębokie ?
- Zabawy z dzieckiem tj.: baraszkowanie, turlanie, przeciskanie się przez szpary, tunele utworzone z ich ciał.
- „Naleśnikowanie”- owiń dziecko ciasno kocykiem , masuj , udając smarowanie , wałkuj , uciskaj dużą piłką
- „Uściski niedźwiedzia” – mocne , ale z wyczuciem przytulanie się
- Podnoszenie , przepychanie , ciągnięcie koszy , wózków,
- ,,Mumia ”- owijamy dziecko bandażem elastycznym , niezbyt mocno , zadaniem dziecka jest wyplątać się ( uwaga: wymagana kontrola podczas zabawy , nie pozostawiamy dziecka bez opieki , po zabawie bandaż odkładamy w miejsce niedostępne dla dziecka ),
- Szczotkowanie i pędzlowanie dłoni i stóp dziecka ,
- Masaże polegające na uciskaniu rąk, nóg, pleców, .
Jak wspomagać układ przedsionkowy (zmysł równowagi) ?
- Ćwiczenia na piłce typu "kangur", balansowanie na piłce na brzuchu, plecach ,
- „Kołyska" – kołysanie się na piłce w przód, tył, na boki, można te ruchy wykonywać wraz z dzieckiem trzymając je na własnym ciele np. zabawa w zegar: duży zegar bije "bim-bam" ręce wyciągnięte do boku i przenosimy ciężar ciała z jednej strony na drugą, mały zegarek cyka "cyk-cyk" ruchy szybsze , budzik robi "drrrrryn" potrząsamy delikatnie ciałem dziecka
- Bujanie dziecka w kocu do przodu, tyłu na boki
- Dziecko siedzi na kocu a my chwytamy go za rogi i ciągniemy po sali ,
- Dziecko leży na plecach z uniesionymi rękami, chwytamy je za ręce, lekko unosimy i kołyszemy na boki
- Siedzimy na podłodze z podkurczonymi nogami, dziecko chodzi dokoła, a my wystawiamy przeszkody(ręce, nogi), które ono przekracza, przechodzi pod-nad ręką, nogą
- „Jedziemy samochodem”- siadamy na nich wraz z dzieckiem i udajemy, że jedziemy samochodem, kręcimy kierownicą (przechylamy się na boki), hamujemy i dodajemy gazu (ruchy ciała do przodu i do tyłu), jedziemy po nierównej drodze (podskakujemy)
- „ Powódź” - na podłodze rozmieszczamy gazety, woreczki itp. są to kamienie w wodzie, idziemy gęsiego, przechodząc, skacząc z jednego kamienia na drugi, tak aby nie wpaść do wody
- Na podłodze kładziemy sznur, próbujemy (najlepiej boso) chodzić po leżącym sznurze, możemy także chodzić do tyłu, bokiem itp.
- Zbijanie baniek mydlanych ręką, nogą, rakietkami, łapanie baniek oburącz, w kubeczki
- Wszelkiego typu zabawy na równoważniach , bujakach , huśtawkach.
Opracowała mgr Dorota Nowak
Neurologopeda Kliniczny