PostHeaderIcon Propozycje zabaw wspomagających wszechstronny polisensoryczny rozwój małego dziecka

Żłobek Publiczny w Bielawie

Jak  wspomagać  słuch ?

Ćwiczenia  słuchowe  z  wykorzystaniem  bodźców  niewerbalnych

  • Rozpoznawanie  głosów  zwierząt ( psa , kota , kury itd.)
  • Rozpoznawanie  dźwięków  z  otoczenia (telefon , samochód , przelewająca się  woda)
  • Rozpoznawanie  głosów  bliskich  osób ( „ kogo  słychać  za drzwiami ?”)
  • Rozpoznawanie  dźwięków  instrumentów  ( na  początek  proste  instrumenty perkusyjne , o  zróżnicowanej  barwie np. bębenek  i  trójkąt , potem trudniejsze  typu  trąbka , gitara , skrzypce )
  • Poszukiwanie  źródła dźwięku ( np. grająca  pozytywka ,  ukryta  w  sali ,  którą należy  odszukać ).
  • Słuchanie bajek, opowiadań, wierszyków, zagadek.
  • Nauka na pamięć wierszyków, piosenek, rymowanek, wyliczanek
  • Odtwarzanie rytmu (klaskanie, pukanie , tupanie )
  • „Kogo  wołam” ?- zaczynamy  wołać  dziecko , ale  nie  całym  imieniem , lecz tylko  pierwszą  sylabą ( początki  rozwoju  słuchu  fonemowego  i  fonematycznego  od   ok. 2-3 r.ż

Jak  wspomagać  wzrok ?

  • Zabawy  z  latarką w zaciemnionym  pomieszczeniu , lub  pod  kocykiem
  • Zabawy  oparte  na  kontrastach ( białe i czarne figury )
  • Zabawy  z różnokolorowymi  chustami  i  szarfami .
  • Dobieranie par jednakowych obrazków ( Memo )
  • Różnicowanie figur geometrycznych pod względem kształtu, koloru i wielkości.
  • Odwzorowywanie figur z patyczków.
  • Segregowanie elementów wg  koloru , kształtu , wielkości.
  • Dobieranie obrazków do ich konturów.
  • Dobieranie części obrazka do całości.
  • Segregowanie obrazków według grup tematycznych.
  • Wskazywanie różnic między obrazkami, dorysowywanie brakujących elementów.
  • Wskazywanie podobieństw między obrazkami.
  • Wyszukiwanie szczegółów na ilustracjach.
  • Rozpoznawanie i wyszukiwanie przedmiotów na obrazkach.
  • Układanie puzzli i układanek .

Jak  wspomagać   zmysł  węchu  i  smaku ?

  • Badanie  smaku  i  zapachu  nowych  potraw , a  zwłaszcza  owoców  i  warzyw
  • Uczestniczenie przy przygotowywaniu posiłków.
  • Dostarczanie  produktów  spożywczych , o  różnorodnej   konsystencji , rozszerzanie menu ,
  • Dostarczanie  wrażeń  węchowych , kojarzących  się  z  pozytywnymi  emocjami , ( naturalne  zapachy  owoców , przypraw np. cynamon , kawa ,  naturalne  olejki  aromatyczne np. lawenda , melisa  , sosna )
  • Zagadki  aromatyczne  ( Co tak pachnie ? Poszukaj  dwóch takich  samych  zapachów ),
  • W  sezonie  rozcieranie  w dłoniach  i wąchanie listków  mięty , melisy , koperku , pietruszki , selera .

Jak wspomagać   czucie  powierzchniowe ?

  • „Worek Skarbów” – w pudełku lub  w  woreczku  umieść  różne  przedmioty , poproś  dziecko , aby włożyło rączkę do worka i nie patrząc na ręce  odgadło , jaki przedmiot trzyma ,
  • „Zabawy w kisielu” – ugotuj  kisiel  z  mąki  ziemniaczanej , możesz  zabarwić  go  np. sokiem lub  bezpiecznym  barwnikiem , wrzuć  do  kuwety  z kisielem  kilka drobnych  przedmiotów, pozwól  dziecku  wydobyć  je  z dna , oraz  swobodnie  eksperymentować.
  • „Spaghetti”- ugotuj  makaron  spaghetti , niech  pozostanie  lekko  twardawy , możesz  kolejną  porcję  zabarwić  bezpiecznym  barwnikiem . Wyłóż  ugotowany  makaron  do  dużej  miski , pozwól  dziecku  swobodnie  eksperymentować ,
  • „Klejące  Łapki”- tacę  lub  blat  posmaruj  miodem  lub  syropem  owocowym , pozwól  dziecku  aby  „ przyklejało” się  do  blatu ,  sklejało  swoje  dłonie .Później  posyp  klejące  się  ręce  ryżem  preparowanym  lub  płatkami  kukurydzianymi , niech  odkleja  płatki  od  paluszków , zlizuje , zjada , niech  eksperymentuje
  • Malowanie stopami  i  dłońmi
  • Zabawy z piaskiem  kinetycznym
  • Masażyki  dziecięce
  • Zabawy  paluszkowe
  • Ścieżki  sensoryczne

Jak  wspomagać  czucie  głębokie ?

  • Zabawy z dzieckiem tj.: baraszkowanie, turlanie, przeciskanie się przez szpary, tunele utworzone z ich ciał.
  • „Naleśnikowanie”- owiń  dziecko  ciasno  kocykiem , masuj , udając  smarowanie , wałkuj , uciskaj  dużą  piłką
  • „Uściski niedźwiedzia” – mocne , ale z wyczuciem  przytulanie się
  • Podnoszenie , przepychanie , ciągnięcie  koszy , wózków,
  • ,,Mumia ”- owijamy  dziecko  bandażem  elastycznym , niezbyt mocno , zadaniem  dziecka  jest  wyplątać  się ( uwaga: wymagana kontrola podczas zabawy , nie pozostawiamy dziecka bez opieki , po zabawie bandaż odkładamy  w miejsce niedostępne dla dziecka ),
  • Szczotkowanie i pędzlowanie dłoni i stóp dziecka ,
  • Masaże  polegające  na  uciskaniu rąk, nóg, pleców, .

Jak  wspomagać  układ  przedsionkowy (zmysł  równowagi) ?

  • Ćwiczenia na piłce typu "kangur", balansowanie na piłce na brzuchu, plecach ,
  • „Kołyska" – kołysanie  się  na  piłce w przód, tył, na boki, można te ruchy wykonywać wraz z dzieckiem trzymając je na własnym ciele np. zabawa w zegar: duży zegar bije "bim-bam" ręce wyciągnięte do boku i przenosimy ciężar ciała z jednej strony na drugą, mały zegarek cyka "cyk-cyk" ruchy  szybsze , budzik robi "drrrrryn" potrząsamy  delikatnie  ciałem dziecka
  • Bujanie dziecka w kocu do przodu, tyłu na boki
  • Dziecko siedzi na kocu a my chwytamy go za rogi i ciągniemy po sali ,
  • Dziecko leży na plecach z uniesionymi rękami, chwytamy je za ręce, lekko unosimy i kołyszemy na boki
  • Siedzimy na podłodze z podkurczonymi nogami, dziecko chodzi dokoła, a my wystawiamy przeszkody(ręce, nogi), które ono przekracza, przechodzi pod-nad ręką, nogą
  • „Jedziemy  samochodem”- siadamy na nich wraz z dzieckiem i udajemy, że jedziemy samochodem, kręcimy kierownicą (przechylamy się na boki), hamujemy i dodajemy gazu (ruchy ciała do przodu i do tyłu), jedziemy po nierównej drodze (podskakujemy)
  • „ Powódź” - na podłodze rozmieszczamy gazety, woreczki itp.  są to kamienie w wodzie, idziemy gęsiego, przechodząc, skacząc z jednego kamienia na drugi, tak aby nie wpaść do wody
  • Na podłodze kładziemy sznur, próbujemy (najlepiej boso) chodzić po leżącym sznurze, możemy także chodzić do tyłu, bokiem itp.
  • Zbijanie baniek mydlanych ręką, nogą, rakietkami, łapanie baniek oburącz, w kubeczki
  • Wszelkiego  typu  zabawy  na  równoważniach , bujakach , huśtawkach.


Opracowała mgr Dorota Nowak
Neurologopeda Kliniczny